top of page

Starptautiskais dzelzceļa industrijas gadatirgus Innotrans 2014

Kā jau minēts virsrakstā Innotrans faktiski būtu jādēvē par gadatirgu. Kaut vai tamdēļ, ka šī pasākuma laikā var izdevīgāk noslēgt dažādus līgumus, nodomu protokolus, kā arī veikt dažādus darījumus, kas citkārt aizņemtu vairāk laika. Protams, naivi būtu pieņemt, ka kaut ko no izstādītā kāds uz vietas nopērk un aizved sev līdzi uz mājām. Galvenokārt izstādē tik tiešām tiek dota iespēja novērtēt jaunākos dažādu ražotāju piedāvātos izstrādājumus – ritošo sastāvu, tā sastāvdaļas un dažādas iekārtas, kā arī infrastruktūras elementus un ar to uzturēšanu saistīto tehniku un pakalpojumus.

Izstādē varēja satikt arī koncerna Latvijas dzelzceļš darbiniekus, kuri aktīvi iepazinās ar jaunākajām dzelzceļa transporta attīstības tendencēm pasaulē. Dažas iekārtas, iespējams, jau tuvākajā laikā atceļos arī uz Latviju. Nav noslēpums, ka drīzumā paredzēts uzsākt 2M62U sērijas dīzeļlokomotīvju modernizācijas projektu. Tā ietvaros, piemēram, lokomotīves tiks aprīkotas ar pilnīgi jauniem MTU firmas dīzeļdzinējiem.

Vienu no nedaudzajām 1520 mm sliežu ceļam paredzētajām ritošā sastāva vienībām Innotrans gadatirgū šogad prezentēja lietuvieši. Uzņēmums Vilniaus lokomotyvų remonto depas sadarbībā ar itāļu firmu SVI piedāvāja iepazīties ar jauno kontakttīkla diagnostikas un remonta drezīnu KTD 001.

Tieši ritošā sastāva āra ekspozīcija visvairāk piesaistīja apmeklētāju uzmanību. Kopumā Innotrans 2014 izstādē bija aplūkojamas 150 ritošā sastāva vienības, kuras prezentēja 75 dažādi ražotāji. Lai raksturotu šo ekspozīciju no profesionāļa skata punkta, laikraksta "Latvijas Dzelzceļnieks" redakcija palūdza dalīties iespaidos vienu no Innotrans izstāžu pastāvīgajiem apmeklētājiem AS Rīgas Vagonbūves rūpnīca vadošo konstruktoru Dāvi BUŠU.

„Gluži kā iepriekšējās Innotrans izstādēs, arī šogad visiem vilcieniem ir apaļi riteņi (tiesa, daži no gumijas). Fundamentālu jaunumu gandrīz nav, taču šis tas jauns parādās, vai precīzāk sakot – gūst plašāku atsaucību. Kā jau minētie gumijas riteņi, jeb infrastruktūras apkopes un manevru tehnika, kas ir aprīkota gan ar dzelzceļa, gan autoceļa riteņiem. Ja iepriekšējās izstādēs tādas ritošā sastāva vienības bija retums, tad šobrīd lielākā daļa apkopes un mazā manevru tehnika ir tieši šāda. Pielietojuma ērtības un kopējais ekonomiskais efekts spēlē savu lomu – atsaucība šādam risinājumam tikai pieaug. Tas var būt gan traktors, kas aprīkots ar bremzēm un sakabēm (tajā skaitā SA3), gan vesela lokomotīve, kas „apauta” ar diviem riteņu komplektiem.

Otra tendence vērojama tā dēvētā vidējā un lētā segmenta piedāvājuma pieaugumā. Plaši pārstāvētas tādas valstis kā Polija, Slovākija un Rumānija. Diemžēl atsevišķos gadījumos šajās valstīs izgatavoto ritošo sastāvu ir iespējams atpazīt pat pa lielu gabalu. Nodod izpildītā darba kvalitāte.

Kopumā, protams, izstāde ir vieta, kur padižoties ar saviem jaunumiem. Dažiem tā ir viena ritošā sastāva vienība, citiem vairāki vilcieni. Piemēram, poļu PESA prezentēja gan Vācijas dzelzceļiem (DB Regio) paredzēto dīzeļvilcienu Link, gan Polijas dzelzceļiem paredzēto maģistrālo dīzeļlokomotīvi 111Db GAMA, kā arī tramvajus 128N JazzDuo un Fokstrot, kas izgatavoti sadarbībā ar Krievijas uzņēmumu Uralvagonzavod. Izstāde ir unikāla iespēja izsekot ritošā sastāva attīstību, kā arī sadarbību starp ražotājiem. Piemēram, oriģinālos Siemens maģistrālo lokomotīvju ratiņus var atrast arī zem minētās PESA firmas dīzeļlokomotīves, savukārt pati dīzeļlokomotīves motortelpa ir aizdomīgi līdzīga Siemens koncernā ražotās Lietuvas dzelzceļos ekspluatētās ER20 sērijas dīzeļlokomotīves mašīntelpai. Vienlaikus virsbūves konstrukcijā redzamas detaļas, kas atvieglo ražošanas brāķa novēršanu, piemēram, durvju eņģes ar lielu regulēšanas intervālu. Top skaidrs, ka zemākam cenu segmentam tiek piedāvāta arī atbilstoša kvalitāte. Tomēr negribētos teikt, ka kopējais iespaids ir slikts. Tieši PESA izstrādājumu kvalitāte nu jau tikai nedaudz atpaliek no pašiem augstākajiem standartiem.

Atgriežoties pie tramvajiem jāsecina, ka tos mūsdienās ražo daudzi, tajā skaitā līdz šim nepazīstami izgatavotāji. Paralēli tādu zīmolu kā Alstom Transport un Bombardier izstrādājumiem, izstādē varēja aplūkot, piemēram, somu Transtech Arctic, turku Istanbul Ulasm un Durmazlar, kā arī poļu Solaris (tas pats Solaris, kas „Rīgas satiksmi” nodrošina ar autobusiem un trolejbusiem) radītos zemās grīdas tramvajus. Savukārt jaunumi uzņēmuma Škoda Transportation nometnē – jaunais ForCity Classic 28T modelis jeb Turcijas pilsētai Konjai paredzētais Alaaddin – liek secināt, ka mūsu Rīgas modernais zemās grīdas tramvajs ForCity 15T jau ir vēsture.

Innotrans gadatirgū galvenokārt var ieraudzīt visjaunākos dzelzceļa izstrādājumus, taču atrodas vieta arī vēsturei. Pirms četriem gadiem izstādē debitēja kāda maza 1925. gadā izgatavota divasu tvaika lokomotīve Emma, kas vizināja apmeklētājus kabīnē mazu gabaliņu pa izstādes pievedceļu. Arī šogad tā pati lokomotīve izklaidēja apmeklētājus, liecinot, ka tā nav sagadīšanās. Izrādās, ka nelielo muzejdzelzceļu Vācijas dienvidos, kurā mīt šis industriālā mantojuma izcili saglabātais priekšmets, atbalsta uzņēmums H.F. Wiebe, kurš, savukārt, piedalās izstādē prezentējot gan sliežu ceļa remonta tehniku, gan piedāvājot sliežu ceļu būvniecības pakalpojumus.

Ja pameklē, izstādē var atrast vēl nedaudz eksotikas – piemēram, 1000 mm šaursliežu ceļa slīpēšanas mašīnu, kura paredzēta tramvaja sliežu ceļiem (kāds ir arī Liepājā). Savukārt slavenais mazas jaudas šaursliežu un platsliežu lokomotīvju ražotājs Schőma izstādē Innotrans 2014 lepojās ar savu 1937. gadā ražotu viencilindra 10 zirgspēku dīzeļdzinēju.”

Un visbeidzot – ja Jūs plānojat apmeklēt nākamo, Innotrans 2016 pasākumu, iesakām savu apmeklējumu plānot laicīgi, pat gadu iepriekš. Gadatirgus norises dienās uz Berlīni dodas dzelzceļnieki no visas pasaules un tuvākajā apkaimē ap izstāžu kompleksu, pat visā Berlīnes apkaimē, atrast brīvu vietu viesnīcā nebūs viegli.

Comments


bottom of page