6. jūnijā Latvijas dzelzceļnieku biedrība organizēja ekskursiju uz Panevēžu, kuras galvenais mērķis bija iepazīties ar Lietuvas bānīti. Precīzāk izsakoties, mūsu biedrību ciemos sagaidīja valsts aģentūras Aukštaitijos siaurasis geležinkelis (Aukštaitijas Šaursliežu dzelzceļš) pārstāvji, kas viesus iepazīstināja ar viņu pārziņā esošo vēsturisko dzelzceļu un tā ritošo sastāvu.
1899. gadā būvētais šaursliežu dzelzceļš, līdzīgi kā Gulbenes – Alūksnes bānītis ir pasludināts par valsts nozīmēs kultūras pieminekli. Tam ir tāds pats sliežu platums – 750 mm, kā arī līdzīgs ritošais sastāvs. Tomēr starp abiem šiem dzelzceļiem pastāv arī zināmas atšķirības. Atšķiras gan apsaimniekošanas forma, gan pieeja industriālā mantojuma saglabāšanā. Ļoti grūti ir pateikt, kuram tā ir pareizāka, taču viens gan ir skaidrs. Lietuvieši mantojumā ir saņēmuši gan plašāku sliežu ceļu tīklu (šobrīd tiek ekspluatēti 68,4 no 179 km kopējā reģionā saglabātā šaursliežu dzelzceļa), gan ievērojami vairāk ritošā sastāva (13 dīzeļlokomotīves un vairākus desmitus kravu un pasažieru vagonu). Līdz ar to viņiem bijis nepieciešams atrast un ieguldīt vairāk līdzekļu īpašuma apsaimniekošanā. Lai līdzekļus koncentrētu uz vēsturiskā īpašuma saglabāšanu, 2003. gadā pārtraukti nerentablie regulārie pasažieru pārvadājumi. Nesen tie atjaunoti vasaras periodā iecirknī Anīkšči – Rubiķi, taču nu orientēti galvenokārt uz tūristu vizināšanu. Neapšaubāmu priekšrocību lietuviešiem sniedz šaursliežu dzelzceļa līnijas atrašanās vieta. No galvaspilsētas Viļņas, kā arī no Kauņas, Panevēža ar automašīnu ir sasniedzama stundas laikā. Savukārt Anīkšči ir salīdzināmi ar mūsu Siguldu – to regulāri apmeklē ievērojams tūristu skaits. Tomēr ne visās jomās lietuvieši mūsu bānīti ir apsteiguši. Par funkcionālu un ikdienā izmantojamu tvaika lokomotīvi viņi pagaidām tika sapņo. Kopš tā brīža, kad uz dažām dienām Panevēžas – Anīkšču iecirknī paviesojās Gulbenē atjaunotā Marisa, lietuviešu skaudība (labajā ziņā) ir tikai pieaugusi… Visu cieņu lietuviešu kolēģiem, kuri tikai padzirdējuši vien par plānotajām latviešu aktivitātēm, sarūpēja gan cienastu, gan pamatīgu izvizināšanu pa romantisko dzelzceļa līniju, kā arī nodrošināja atjaunoto dzelzceļa staciju un Panevēžas depo apmeklējumu. Laikraksta lasītājiem piedāvājam fotoreportāžu no notikuma vietas.
Comments